Digi, digi ja vielä kerran digi

Yrittäjille järjestettiin digikoulu Helsingissä toukokuun lopussa. Ekonomit ottivat digitaalisuuden oman Ilo irti yrittäjyydestä -tapahtumansa teemaksi kesäkuun alussa. Hyvä teema, hyvin ajankohtainen. Kaikkienhan pitää ymmärtää nykyaikaa.

Digikoulussa puhuja valittiin alkuun pitkään sitä, että digitalisaatio on meille yrittäjille niin vaikeaa, mutta onneksi milleniaalit ovat apunamme. Kun samaa toistettiin moneen kertaan, alkoi se suorastaan jo ärsyttää. Ei aina lähtökohtaisena arvioina pidä olla, että kaikki 30 v täyttäneet eivät ymmärrä digitalisaatiosta mitään ja kammoavat sitä.

Hienolla termillä ei pidä mystifioida toimintaa liikaa. Jos digitalisaatiolla tarkoitetaan esimerkiksi uusia markkinointikanavia, niin eihän se ole sen ihmeellisempi asia kuin aiemmin valinta perinteisten markkinointikanavien välillä: jokaisen yrityksen pitää osata löytää itselleen ne toimivimmat kanavat. Ja käyttää niitä joko itse tai asiantuntijan avulla. Digitaalisten kanavien käyttöön voi palkata asiantuntijan aivan kuten aiemmin yritys palkkasi ammattigraafikon tekemään mainoksensa printtimediaan.

Monesti viitataan tutkimuksiin, jotka osoittavat, että digitaalisesti kyvykkäimmät organisaatiot ovat kannattavampia. Saman voisi sanoa toisinkin: kehityskykyiset yritykset ovat kannattavampia. Siis yritykset, jotka osaavat hyödyntää kaikkia mahdollisia tehokkuutta edistäviä työkaluja. Nykyaikana ne vain usein ovat digitaalisia.

– kesäkuu 2017

 

KIRJOITTAJA:
Virve Obolgogiani – yrittäjä vuodesta 2001. Kansainvälinen työkokemus, monipuoliset kiinnostuksen kohteet ja laajat verkostot ovat antaneet ajatuksia, joita tekee mieli jakaa muiden kanssa, tässä blogissakin.

Nuoremman polven ajatuksia kasvusta ja yrittäjyydestä, voit lukea täältä: Patrick Obolgogiani – Short stories of eCommerce, startups and growth.